Apie parodą
Ištakos:
Vaikystės ir gimnazijos metai
Vytauto Didžiojo universitete ir
dirbant gimnazijos mokytoja
Bičiulių aplinka
Vilniaus universitete
Mokyklų mokslinio tyrimo
institute (nuo 1973 m. – Pedagogikos mokslinio tyrimo
institutas)
Švietimo istorijos tyrimų baruose
Sąjūdyje
Mokykla su Meile
Švietimo reformos dokumentų
rengimas
Pripažinimas
Šeima
Šaltiniai ir literatūra
|
Švietimo reformos dokumentų rengimas
Tikrąja švietimo reformos pradžia reikėtų laikyti 1988 m. rudenį ir žiemą, kai
lietuvių švietimo atstovai Sąjunginiame švietimo darbuotojų suvažiavime pareiškė
toliau gyvensią savarankiškai. 1989 m. liepos 22 d. Ministrų Taryba patvirtino
Lietuvos švietimo sistemos pertvarkos tarybą. Projektuota solidi, visas švietimo
sferas apėmusi struktūra: šešios grupės, sugrupuotos po tris veiklos kryptis.
Pirmoji – pertvarkos teorinio pagrindimo kryptis, kuriai vadovauti paskirta
Meilė Lukšienė turėjo aprėpti koncepcijų, mokymo planų, programų, vadovėlių
rengimą. Spalio 31 d. vykusiame antrajame tarybos posėdyje Meilė Lukšienė
referavo apie atliktą mokyklinių vadovėlių ekspertizę. 1990 m. vasario 25 d.,
besirengdama susitikimui su Kultūros ir švietimo reikalų komisijos nariu
Broniumi Genzeliu, ji ketino teirautis dėl jau parengtų, bet nepriimtų įstatymų,
pranešti apie numatytą mokyklos struktūrą (4+6+2), mokymo turinio esminį
pertvarkymą, pradėtą naujų vadovėlių leidybą. Mąstė apie problemas – nelanksčias
vadovėlių leidybos, aukštųjų mokyklų autonomijos struktūras, visuomenės
abejingumą švietimo reikalams. Netrukus, vasario 28 d. tarybos posėdyje, Meilė
Lukšienė referavo apie švietimo reformos etapų plano sudarymą. Minėta
taryba atliko du svarbius darbus: aprobavo Švietimo įstatymo projektą ir priėmė
sprendimą dėl mokyklinių vadovėlių. Pagrindiniai švietimo reformos parengimo
darbai vyko Pedagogikos mokslinio tyrimo institute. Meilės Lukšienės
posėdžiuose neoficialiai lankydavosi ir kompetentingi ministerijos
darbuotojai. Paskelbus valstybės nepriklausomybę, Tautinės mokyklos koncepcijos idėjos
buvo išplėtotos
Lietuvos švietimo koncepcijoje
(1992). Joje
esminiais švietimo principais buvo pasirinkti: humaniškumas, demokratiškumas,
atsinaujinimas ir nacionalumas. Teoriniu švietimo kūrimo pagrindu laikytos
humanistinio ugdymo paradigma ir holistinio ugdymo samprata. Kuriama Lietuvos
švietimo sistema turėjo būti grindžiama Europos kultūros vertybėmis – asmens
verte, prigimtine žmonių lygybe, sąžinės laisve, tolerancija, demokratiniais
visuomenės santykiais. Švietimas įvardytas pamatiniu visuomenės raidos veiksniu,
visų socialinių reformų pagrindu, todėl jam iškeltas uždavinys lenkti bendrąją
visuomenės raidą ir būti jos vedliu. Meilė Lukšienė buvo viena iš Lietuvos
švietimo reformos idėjų pagrindėjų ir veiksmų varikliu. Ji tapo svarbiausių
Lietuvos švietimo strateginių dokumentų – Tautinės mokyklos koncepcija
(1988), Lietuvos švietimo koncepcija (1992), Lietuvos švietimo
reformos gairės (1993), Bendrojo lavinimo mokyklos programos (1994),
Bendrojo išsilavinimo standartų (1997) – bendraautore, redakcinės grupės
nare. Pristatant Meilę Lukšienę UNESCO apdovanojimui buvo konstatuota, jog
pastaroji vadovavo ir parengė visus pagrindinius konceptualiuosius švietimo
reformos dokumentus ir tokiu būdu padėjo pagrindus švietimo reformos
įgyvendinimui. Meilės Lukšienės ir jos vadovaujamų grupių suformuluoti
pagrindiniai Lietuvos švietimo reformos tikslai, sukurta nauja švietimo vizija
tapo pagrindu valstybės švietimo reformos uždaviniams įgyvendinti. Ji sugebėjo
sutelkti ir įtraukti plačią mokslinę ir pedagoginę bendruomenę švietimo reformai
vykdyti. Meilės Lukšienės paskatinti išaugo gabūs švietimo vadybininkai,
mokslininkai, plėtojantys teorines ir praktines švietimo kaitos strategijas,
atitinkančias demokratinius švietimo siekius. 1999 m. Lietuvos
švietimą vertinę Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos
(angl. OECD) ekspertai pripažino, jog Lietuvoje egzistuoja tvirtas konceptualus
reformų pagrindas. 1992 m. Lietuvos švietimo koncepcija pripažinta
geriausiu kūrimo ir plėtros pavyzdžiu. Idėjine jos parengimo vadove buvo Meilė
Lukšienė.
|
Meilės Lukšienės laiškas ir sveikinimas ateinančių 1991 metų
proga, adresuotas Izoldai Poželaitei-Davis. Laiške atsiskleidžia
mokslininkės nuomonė apie vykdomą Lietuvos švietimo reformą.
1990 m. gruodžio 23 d.
LMAVB RS F391-407, lap. 10. |
|
Meilės Lukšienės straipsnis Estetinio ugdymo gairės,
paskelbtas direktyviniame leidinyje Pradinės mokyklos
programos (1991).
LMAVB RS F391-528. |
|
Meilės Lukšienės straipsnyje Kai kurie akcentai reformuojant
Lietuvos švietimą pateikiami Europos švietimo ministrų
nuolatinės konferencijos rezoliucijos dėl švietimo tikslų
atgarsiai. 1992 m. sausio 4 d.
LMAVB RS F391-469, lap. 1. |
|
Esminis švietimo reformos dokumentas Lietuvos švietimo
koncepcija (1992), kurį rengiant Meilės Lukšienės nuomonė
buvo viena iš svariausių. |
|
Meilės Lukšienės rengtas Lietuvos švietimo reformos plėtotės
projektas buvo pateiktas tvirtinti vyriausybei. Jame
apibrėžti pagrindiniai kuriamos švietimo sistemos strategijos
tikslai, jos struktūros principai, siūlomi pagrindiniai sistemos
realizavimo būdai. 1992 m. balandžio 21 d.
LMAVB RS F391-481, lap. 1. |
|
Meilės Lukšienės įvadinis straipsnis viename iš švietimo
reformos leidinių Universaliosios ugdymo programos
(1992). |
|
Meilė Lukšienė dalyvavo ir leidinio Lietuvos
suaugusiųjų švietimo sistemos koncepcija (projektas)
rengime (1993).
LMAVB RS F391-490. |
|
Lietuvos kultūros ir švietimo ministerijos ir Pedagogikos
instituto straipsnių rinkinio Lietuvos švietimo reformos
gairės (1993) viena iš autorių ir mokslinių konsultančių
buvo Meilė Lukšienė. Ji parašė pratarmę, akcentuodama, jog
leidinio tikslas buvo atskleisti reformos kryptį, jos
sudėtingumą, paskatinti skaitytoją kūrybiškai įsijungti į darbą.
Įdėti ir du Meilės Lukšienės straipsniai švietimo reformos
metodologijos klausimais.
Iš Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Lietuvos švietimo koncepcija buvo išversta į
anglų kalbą ir paskelbta atskiru leidiniu General concept of
education in Lithuania (1994).
Iš Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Švietimo ir mokslo ministro Vladislovo Domarko įsakymo kopija
dėl švietimo reformos strategijos grupės, į kurią buvo įtraukta
Meilė Lukšienė, sudarymo. 1995 m. kovo 28 d.
LMAVB RS F391-512, lap. 1. |
|
Meilės Lukšienės artimos bendražygės, švietimo reformos
vykdytojos: Vaiva Vaicekauskienė, Marija Barkauskaitė, Violeta Jonynienė. 1996 m. vasara.
Iš Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Po svarstymo Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete. Iš
kairės: Valentinas Stundys, Darius Kuolys, Meilė Lukšienė,
Pranas Gudynas, Laima Abraitytė, Romas Pakalnis, Marija
Barkauskaitė, Ramutė Bruzgelevičienė. 1997 m. gegužės 12 d.
Elenos Tervidytės fotografija.
LMAVB RS F391-264, lap. 1. |
|
Antroji Lietuvos švietimo taryba. Pirmoje eilėje iš kairės:
Arvydas Ilginis, Alma Stasiulevičiūtė, Vincentas Dienys, Romas
Pakalnis, Irena Musteikienė, Meilė Lukšienė, švietimo ir mokslo
ministras Zigmas Zinkevičius, Petras Gaučas. Antroje eilėje iš
kairės: kunigas Artūras Jagelavičius, Romualda Hofertienė,
Danutė Usorytė, Valentinas Stundys, Raimondas Dambrauskas,
Dainius Pūras, Darius Kuolys. Trečioje eilėje iš kairės: Vainas
Brazdeikis, Rimantas Želvys, Henrikas Vaicekauskas, Stasys
Luobikis. 1997 m. birželio 30 d.
Elenos Tervidytės fotografija.
LMAVB RS F391-264, lap. 2. |
|
Meilė Lukšienė su buvusios Lietuvių literatūros katedros
bendradarbiais ir švietimo reformos kūrėjais 85-mečio proga.
Sėdi: Irena Kostkevičiūtė, Vanda Zaborskaitė, Meilė Lukšienė,
Donatas Sauka, Stasė Litvinaitė. Stovi: Violeta Jonynienė,
Žibartas Jackūnas, Elena Tervidytė, Ingė Lukšaitė, Laima
Abraitytė, Rimantas Vėbra, Vaiva Vaicekauskienė, Ramutė
Bruzgelevičienė, Romas Pakalnis, Darius Kuolys. 1998 m.
LMAVB RS F391-681, lap. 5. |
|
Meilės Lukšienės straipsnių rinkinys Jungtys (2000).
Tai švietimo reformos apmąstymas, reformos dokumentinių
šaltinių rinkinys, šiek tiek atsiminimų ir esė apie nueitą
kelią. |
|
Meilė Lukšienė Violetos Jonynienės sodyboje. 2000 m. spalis. Iš
Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Meilė Lukšienė su švietimo savaitraščio Dialogas
redaktore Elena Tervidyte. 2005 m. balandžio 8 d.
LMAVB RS F391-699, lap. 1. |
|
Dr.
Ramutės Bruzgelevičienės monografijoje Lietuvos švietimo
kūrimas 1988–1997 (2008) analizuotas nepriklausomos Lietuvos
švietimo sistemos tapsmas, akcentuotas Meilės Lukšienės indėlis
šiame procese. |
|