Apie parodą
Ištakos:
Vaikystės ir gimnazijos metai
Vytauto Didžiojo universitete ir
dirbant gimnazijos mokytoja
Bičiulių aplinka
Vilniaus universitete
Mokyklų mokslinio tyrimo
institute (nuo 1973 m. – Pedagogikos mokslinio tyrimo
institutas)
Švietimo istorijos tyrimų baruose
Sąjūdyje
Mokykla su Meile
Švietimo reformos dokumentų
rengimas
Pripažinimas
Šeima
Šaltiniai ir literatūra
|
Mokykla su Meile
Kaip minėta, Bendrojo lavinimo vidurinės mokyklos koncepcija, kurios
viena iš autorių buvo Meilė Lukšienė, švietimo ir partijos vadovybės atstovams
buvo pristatyta 1988 m. lapkričio 17 d. Koncepcijai pritarta. Meilė Lukšienė
apie ją parašė į sąjunginį švietimo laikraštį. Netrukus koncepcija atsidūrė
dėmesio centre, kai gruodžio mėnesį vyko Sovietų Sąjungos švietimo darbuotojų
suvažiavimas. Po suvažiavimo vykstant diskusijoms dėl rezoliucijų, Meilė
Lukšienė parašė straipsnį Į tikslą nesidairant, kuriame įvertino
suvažiavimo rezultatus ir paskelbė apie savarankiškos švietimo sistemos kūrimą.
1989 m. birželio 3–4 d. įvyko
Lietuvos mokytojų sąjūdžio steigiamasis suvažiavimas. Prieš jam prasidedant,
atskira knygute buvo išleista Bendrojo lavinimo vidurinės mokyklos koncepcija,
Violetai Jonynienei pasiūlius sutrumpintai pavadinta Tautinės mokyklos
koncepcija. Nuo to laiko koncepcija taip ir buvo vadinama.
Kalbėdama apie tautinės mokyklos kūrimą, Meilė Lukšienė numatė tokią mokyklos
vystymosi kryptį: mokymo kursus jungti, ieškoti esminių sąsajų atskirų dalykų
viduje, teikti siauresnį žinių kiekio minimumą, bet ugdyti mąstymą, probleminį
dalyko suvokimą. Visas mokyklos darbas turėtų vykti koncentrais, atsižvelgiant į
vaiko amžiaus psichines ir fizines savybes. Pirmame koncentre (I–IV klasės)
dėmesys sutelkiamas į artimiausią, gimtąją aplinką. Antras koncentras (V–X
klasės) paremtas analitiniu mokymu, mokymo dalykus jungiant į blokus. Trečiame
koncentre (XI–XII klasės) daugiausia dėmesio skiriama probleminiam dėstymo
būdui, mokymas diferencijuojamas pagal mokinio polinkius. Be to, švietimo
reformos tikslą ji suprato ne kaip mokyklos struktūros pertvarkymą, bet kaip
visuomenės ugdymą, jos mąstymo keitimą. Ji manė, kad nuo mokyklos krypties ir
pasiekimų didžia dalimi priklauso politika, ekonomika, kitos visuomenės ir
valstybės gyvavimo sritys. Jos idealas buvo laisva, laisvą ir atsakingą žmogų
ugdanti mokykla. Kuo mažiau reglamentavimo iš centro, kuo daugiau pasitikėjimo
mokytoju, kuris yra pagrindinė ugdymo proceso dalis. Tam reikalingas atsakingas
ir kvalifikuotas mokytojas, į kurio rankas atiduodama Lietuvos ateitis. Meilei
Lukšienei buvo svetima vis labiau įsigalinti elitarizmo ir konkurencijos dvasia.
Jos siekis buvo sudaryti kiekvienam vaikui vienodas starto galimybes, kurių
nelemtų tėvų socialinė ar ekonominė padėtis. Skatindama individualizuoti ir
diferencijuoti mokymą ji manė, kad tai galima suderinti su visiems bendra
mokykla, papildant ją įvairiomis užmokyklinio ugdymo formomis. Meilė Lukšienė
suprato, kad mokyklos pertvarkos sėkmė daugiausiai priklauso nuo mokytojo. Vanda
Zaborskaitė apgailestavo, kad Meilei Lukšienei ne visai pavyko išjudinti
inertišką švietimo sistemos masę, suteikti jai daugiau intelektualinio ir
dorovinio potencialo.
|
Meilės Lukšienės kalbos dėl nacionalinės mokyklos modelio
Pedagogikos mokslinio tyrimo instituto atvirame partiniame
susirinkime diktofono įrašo šifruotė. 1988 m. spalio 26 d.
LMAVB RS F391-386, lap. 1. |
|
Meilės Lukšienės, dalyvavusios Sąjunginiame švietimo darbuotojų
suvažiavime, užrašai. 1988 m. gruodžio 20 d.
LMAVB RS F391-307, 1 sąs., lap. 3. |
|
Vienos iš Lietuvos švietimo sistemos reformos pagalbininkių –
Australijos lietuvių mokytojos Izoldos Poželaitės-Davis – laiškas Meilei Lukšienei. 1989 m. spalio 25 d.
LMAVB RS F391-407, lap. 1. |
|
Meilės Lukšienės kalbos, perskaitytos Lietuvos mokytojų sąjūdžio
steigiamajame suvažiavime, juodraštis. 1989 m. birželio 3 d.
LMAVB RS F391-154, lap. 1. |
|
Švietimo ministerijos ir Pedagogikos mokslinio tyrimo instituto
parengtame leidinyje Tautinė mokykla. I. Mokyklų tipų
koncepcijų projektai buvo atspausdinta Lietuvos vidurinės
bendrojo lavinimo mokyklos koncepcija, parengta Meilės
Lukšienės ir kitų bendraautorių (1989). Iš Violetos Jonynienės
asmeninio archyvo. |
|
Prieš prasidedant Lietuvos mokytojų sąjūdžio steigiamajam
suvažiavimui Lietuvos vidurinės bendrojo lavinimo mokyklos
koncepcija buvo atspausdinta kaip švietimo reformos
dokumentas Tautinė mokykla, parengtas Meilės Lukšienės ir
kitų bendraautorių (1989). Nuo tada ši koncepcija pradėta
vadinti Tautinės mokyklos koncepcija. |
|
Vienas iš daugelio esminių mokyklos reformavimo leidinių
Tautinė mokykla. II. Ugdymo turinio koncepcijų projektai
(1990), kurio iniciatorė ir redakcinės kolegijos narė buvo ir
Meilė Lukšienė.
LMAVB RS F391-425. |
|
Meilė Lukšienė konferencijoje The Baltic family skaitė
pranešimą Mokykla – demokratijos linkme, kuriame
akcentavo demokratinį jaunimo ugdymą. Konferencijos dalyvės kortelė. 1990 m. spalio 16–20 d.
LMAVB RS F391-2, lap. 14. |
|
Pradinės mokyklos programos
(1991) su Meilės Lukšienės nubrėžtomis estetinio ugdymo
gairėmis. Tokių programų buvo parengti keli skirtingi variantai
(1990 – programų projektai, 1991 – eksperimentinės programos,
1992 – patvirtintos ŠMM).
LMAVB RS F391-528. |
|
Švietimo reformos pradžia. Daktarės Meilės Lukšienės diskusijos su mokytojais švietimo savaitraščio Dialogas redakcijoje.
Iš kairės: Meilė Lukšienė, mokytoja lituanistė Violeta Tapinienė,
Kauno Rasos mokyklos direktorius Povilas Andrulis,
žurnalistė Ramutė Bruzgelevičienė, poetas Vaidotas Daunys. 1992
m. Iš asmeninio Elenos Tervidytės archyvo. |
|
Leidinys Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos. Bendrosios
programos. Projektai (1994) buvo ne tik Meilės Lukšienės
inicijuotas, rengtas, bet ir sudarytas bei redaguotas. Jis
pateiktas švietimo darbuotojų svarstymui. Iš asmeninio Violetos
Jonynienės archyvo. |
|
Meilė Lukšienė. 1995 m.
LMAVB RSS Fg.1-3341/12. |
|
Šioje fotografijoje prie jau nepriklausomos Lietuvos tuometinės
Švietimo ministerijos veikusi Pradinio ugdymo ekspertų komisija.
Jos darbe aktyviai dalyvavo ir Meilė Lukšienė. Violetos
Jonynienės tvirtinimu, nors formaliai ji niekada nebuvo
Komisijos nare, tačiau visą laiką itin daug dėmesio skyrė
pradiniam ugdymui. Meilės Lukšienės įsitikinimu, būtent nuo
pradinio (net ikimokyklinio, priešmokyklinio) ugdymo turi būti
dedami tvirti nepriklausomos Lietuvos švietimo pagrindai.
Pradinio ugdymo grandis – viena iš pačių svarbiausių švietime,
nes čia formuojama žmogaus asmenybė. Iš kairės: Elena
Marcelionienė, Vida Plentaitė, Meilė Lukšienė, Violeta Jonynienė,
Apolonija Poškienė, Danutė Kiseliova, Zita Indriūnienė, Rita
Mačiulienė, Magdalena Karčiauskienė, Alma Piliuvienė, Vanda
Kučinskienė, Virginijus Molis. 1996 m. birželio 19 d.
Iš Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Naujai parengtos Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos
bendrosios programos. I–X klasės (1997) buvo ne direktyvinio,
bet projektinio pobūdžio. Mokytojams siūlyta jas laisvai,
savarankiškai interpretuoti. Meilė Lukšienė buvo viena iš
redakcinės komisijos narių bei pratarmės bendraautorė.
Iš Violetos Jonynienės asmeninio archyvo. |
|
Meilė Lukšienė su mokytoja Laima Abraityte pakeliui į Skuodą.
1998 m. ruduo. Elenos Tervidytės fotografija.
LMAVB RS F391-679, lap. 2. |
|
Lietuvos gimnazijų asociacijos sveikinimas Meilės Lukšienės
apdovanojimo J. A. Komenijaus medaliu proga. 2004 m. rugsėjis. |
|
Kalendorius Mokykla su Meile, išleistas UNESCO minimos
sukakties Meilės Lukšienės 100-ųjų gimimo metinių proga. 2013 m.
|
|